Weide Winterwandeltocht Abcoude/Vinkeveen

Laatste nieuws over de Weide Winterwandeltocht.
I.v.m. de omstandigheden op het parcours hebben we hier en daar het parcours weer voor u aangepast
Natuurroute 6 km heeft nu ± 500 meter onverhard (=graspad)
Natuurroutes 10 en 15 hebben beide ± 4 km onverhard (=graspad)
Natuurroutes 20 en 25 hebben beide ± 5,5 km onverhard (=graspad)
Alle routes (natuur en verhard) hebben ook nog kleine stukjes verhard grindpad
Advies natuurroutes : stevige schoenen, paden zijn verder goed begaanbaar
Afstanden: 10-15-20-25 km: na de graspaden is er een eigen overdekte rustpost met toilet.

NB.Waar de routes over de vernieuwde Winkeldijk gaan (4+6+10+13,5+15+19 km): let op verkeer, de dijk is smal!

inschrijfformulier

PRACHTIGE NATUURROUTES
TEVENS AANGEPASTE  ROUTEBESCHRIJVINGEN
VOOR GEHEEL VERHARD PARCOURS
ROUTES BESCHIKBAAR VOOR GPS (NA VOORINSCHRIJVING)

GOEDE 1E TRAINING VIERDAAGSE VAN NIJMEGEN, APELDOORN
of ander evenement

3 aangepaste routebeschrijvingen, geschikt voor wandelaars met hond
en scootmobielen/rolstoelen/kinderwagens!

**IN VERBAND MET WERKZAAMHEDEN AAN DE WINKELDIJK E/O OMWILLE VAN DE KWALITEIT VAN ONZE WANDELTOCHT IS HET MOGELIJK DAT WE DE ROUTES IN DE LAATSTE WEEK VOOR DE WANDELTOCHT NOG AANPASSEN**

Deze wandeltocht neemt u mee langs de rand van Amsterdam Zuid-Oost en de grens van Noord-Holland en Utrecht naar onvermoede prachtige plekjes. U wandelt individueel of in kleine groepjes over verharde en onverharde wegen, wandelpaden, boerenlandpaden, graspaden en dijkjes. Loop langs de riviertjes de Holendrecht, de Waver, de Winkel en de Angstel, het Abcoudermeer en de Vinkeveense plassen. Ervaar dit waterrijke, groene gebied!

Afstanden en starttijden

13,5 km (±13,5 km) –  grotendeels verharde route    : 9.00 – 13.00 uur
4 km (±4,1 km)        –  grotendeels verharde route    : 9.00 – 13.00 uur

TIP:
Trainen voor de Nijmeegse Vierdaagse? (of ander meerdaags evenement)
Wij hebben voor u 2 geheel verschillende trainingsroutes beschreven, zodat u 2 dagen afwisselend kunt lopen.
± 15 km deels onverhard (goed voor kracht- en spiertraining)
± 13,5 km of ± 19 km geheel verhard (zoals parcours Nijmegen)
Routevolgorde per dag naar keuze.
Startlocatie
Restaurant Bon
Winkeldijk 24, 3645 AP Vinkeveen

Deelname
U kunt voorinschrijven of ter plaatse inschrijven op 14 en 15 januari 2017. Na betaling van uw voorinschrijving is uw inschrijving definitief. Print uw voorinschrijving uit (1 pagina, dit is gelijk uw startkaart!) en neem deze mee naar de startlocatie.

Het tarief is € 5,00. Dit is inclusief een gezonde versnapering voor onderweg.
Leden van de Koninklijke Wandelbond Nederland (KWBN) krijgen op vertoon van hun lidmaatschapskaart € 1,00 korting.
Kinderen t/m 12 jaar gratis, mits begeleid door betalende volwassenen.
Groepen vanaf 25 personen betalen bij “centrale inschrijving” € 3,50 per persoon.
Voor een herinnering aan deze tocht (medaille) betaalt u € 2,00
Wij hanteren een deelnamereglement welke op de start/finishlocatie is in te zien.

Parkeren
Er is voldoende gratis parkeerruimte. Volg de aanwijzingen van onze vrijwilligers en zet uw auto niet in de berm!

Routebeschrijving naar de startlocatie
Vanuit Amsterdam:

A2 richting Utrecht: neem afrit 3 (Abcoude/Vinkeveenseplassen) en ga richting Vinkeveense Plassen.
Links op de rotonde (Verlengde Voetangelweg) richting Vinkeveense Plassen.
Na ±300 meter rechtsaf Winkeldijk (bij de cabrio-dealer), volg de borden “Jachthaven/restaurant Bon” en camping Winkeloord
Na ± 1,2 km linksaf brug over en direct rechtsaf. Aan het einde van deze weg vindt u Bon aan uw linkerhand.

Vanuit Utrecht:
A2 richting Amsterdam: neem afrit 3 (Abcoude/Vinkeveenseplassen) en ga op de rotonde links over de A2 richting Vinkeveense Plassen.
Rechtdoor op de volgende rotonde (Verlengde Voetangelweg) richting Vinkeveense Plassen.

Openbaar vervoer
Lijn 126 connexxion
Uitstappen halte Carpoolplaats Abcoude viaduct A2
Lopen ±2,4 km
Loop over de brug over de A2
Ga richting Vinkeveense Plassen
Na ±300 meter rechtsaf Winkeldijk (bij de cabrio-dealer), richting Bon/Waver/Stokkelaarsbrug
volg de borden “Jachthaven/restaurant Bon” en camping Winkeloord

Markering en beschrijving van het parcours
De routes zijn gemarkeerd met pijltjes en linten met opdruk. U ontvangt voor vertrek een routebeschrijving. De aangepaste routes zijn deels gemarkeerd.

GPS (Global Positioning System)
Deze wandeltocht bieden we ook aan als GPX-track voor uw GPS-apparaat of App op bijvoorbeeld uw smartphone. U ontvangt de GPX-track na voorinschrijving en betaling. Wij verzenden de track pas op vrijdag voor de wandeltocht i.v.m. eventuele wijzigingen.

Organisatiebureau
Het organisatiebureau opent om ± 9.00 uur en sluit om 17.00 uur.
We verzoeken u af te melden bij terugkomst, eventueel telefonisch.

Rustposten en horeca op de routes
6 km-route (6,1 km/natuurroute): geen rustpost
10 km-route (11,9 km/natuurroute): wagenrustpost op ± 5,2 km (+250 m)
15 km-route (15,3 km/natuurroute): horecarust op ±5,3 km
20 km-route (19,4 km): horecarust op ±5,3 km en ±14,6 km
25 km-route (24,9 km): horecarust op ±5,3 km, ±14,6 km en ±18,1 km

Extra routes
4 km-route (4,1 km/grotendeels verharde route): geen rustpost
13,5 km-route (13,5 km/grotendeels verharde route): horecarust op ±8,8 km
19 km-route (19,1 km/ grotendeels verharde route): horecarust op ±8,8 km en ±12,3 km

In de horecagelegenheden of op de terrassen wordt het doorgaans niet op prijs gesteld eigen etenswaren te nuttigen.

Rolstoelgebruik
Het standaardparcours van deze wandeltocht is niet geschikt voor rolstoelgebruikers.
**N.b. er zijn 3 aangepaste routes beschreven**

Honden
Honden zijn op veel delen van het standaard parcours niet toegestaan.
**N.b. er zijn 3 aangepaste routes beschreven, vraag hier even naar!** Uw hond mag dan aangelijnd mee.

Kenmerken van deze wandeltocht
Graspaden, water en prachtige natuurgebieden, molens en forten.
Dit parcours bestaat voor een groot gedeelte uit dijkjes en graspaden met (overstap)hekjes. Stevige waterdichte wandelschoenen worden hierbij geadviseerd. De wandeltocht is geschikt voor alle leeftijden, u dient wel goed ter been te zijn. Het parcours is geschikt voor kinderwagens door middel van het volgen van aangepaste routebeschrijvingen ** U kunt hierdoor tevens 2 dagen verschillende routes wandelen.

Beschrijving van het parcours
De start ligt in Vinkeveen aan de Winkeldijk. Hier komt het water van de Vinkeveense plassen in verbinding met de Winkel die op zijn beurt via de Waver en de Bullewijk enerzijds (noordwestelijke richting) en Oude Waver anderzijds (zuidwestelijke richting) in verbinding staat met de Amstel.  We starten door de slagbomen, stappen over de sluis en het eerste grasdijkje met hekjes en komen zo bij een trappetje aan onze linkerhand. Hier scheiden de eerste keer de wegen van de verschillende afstanden. Nb. De routes over het geheel verharde parcours gaan na de slagbomen direct naar rechts

6-km route (±6,4 km)
U gaat bij “splitsing 1” rechtdoor en bij de Nellesteinse brug voegen de 10 en 15 km-route zich weer bij deze kortste afstand. We gaan de brug over en rechtsaf de Winkeldijk op tot u bij “splitsing 4” een klein trappetje naar beneden aan uw linkerhand vindt. Dit trappetje gaan we voorzichtig af. De 10 km gaat hier weer alweer zijn eigen weg, maar u volgt hier samen met de 15 km een stukje van de Waardassackerroute over smalle houten bruggetjes, langs paarden, tussen de schapen door en in de buurt van majestueuze zwanen die u van zeer nabij kunt zien opstijgen. Verderop komt u bij “splitsing 5” bij  “Fort aan de Winkel” via een trappetje omhoog weer terug op de Winkeldijk. Linksaf langs de Winkel volgen we de weg. Voor de tunnel gaan we langs de cabrio-dealer en nemen we de Vinkenkade.  Hier voegen de 20 en 25 km routes zich er weer bij. Bij de Molenkade gaan we richting “Vinkeveense molen” en camping Tachtig Morgen. Via het wandelpad op camping Tachtig Morgen en het kleine ophaalbruggetje komen we aan de andere kant van de Winkel weer uit en nemen we het grasdijkje en weggetje terug naar de start/finishlocatie.

10-km route (±11,9 km)
Bij de eerste splitsing gaan we met het trappetje naar beneden. Hier gaan we het weiland in en lopen we over bruggetjes en graspaden. We stappen door het prachtige natuurgebied Botshol en komen langs de uitkijktoren tussen Vinkeveenseplassen en Kleine – en Grote Wije. Ganzen en reigers zijn hier veel geziene gasten. Neemt u even de tijd om naar boven te lopen en te genieten van het prachtige uitzicht. Aan het eind van het pad gaan we door de deur en rechtsaf en even verderop stappen we over een hekje het dijkje op. Er volgen er meer!  Dan komen we bij “splitsing 2”, de langere routes (15, 20 en 25 km-route) buigen af en u blijft het dijkje volgen. De Kleine Wije aan uw rechterhand en De Waverhoek aan uw linkerhand geeft u geweldig veel zicht op dit prachtige moerasland met de vele vogels. Na het laatste overstaphekje voegen de 3 langere afstanden zich weer bij u. U wandelt vervolgens langs de Oude Waver en “Fort in de Botshol” en verder tot aan Stokkelaarsbrug. Winkel, Oude Waver en Waver ontmoeten elkaar hier. “Splitsing 3” doet u scheiden van de 2 langste afstanden en ± 800 m verderop gaat u met de 15 km route tezamen de grootste uitdaging van deze wandeltocht aan! U gaat een prachtig graspad langs de Winkel op wat voor verrassingen zal zorgen. Hier ervaart u wat weids uitzicht over het weidelandschap met u kan doen. Stap over of door de hekjes (vergeet ze niet te sluiten!) en blijf dit pad volgen totdat u niet meer verder kunt. Hier gaat u (voorzichtig) een klein stukje naar beneden en loopt u langs een volgend hekje het weiland in.  Geniet van het uitzicht en neem vooral wat foto’s van de vele weidevogels. Dit pad leidt u langzaam maar zeker terug naar de Winkeldijk, waar u weer zult samenvoegen met de kortste afstand van dit parcours. U gaat de brug over, vervolgens bij splitsing 4 als enige afstand rechtdoor en loopt zo vanaf hier de laatste km geheel verhard terug naar de start/finishlocatie. Deze afstand heeft een wagenrust op ± 5,2 km. Hier is geen toilet aanwezig. (n.b. consumptiebon voor koffie/thee met koek is bij de startlocatie aan te schaffen)

15-km route (±15,3 km)
Deze route volgt het eerste stuk van de 10-km route tot aan “splitsing 2”. Hier gaan we samen met de 20- en 25-km routes linksaf een pad volgen langs het prachtige moerasgebied Waverhoek. In dit vogelgebied treft u o.a. verschillende soorten ganzen en reigers aan. Weer gesignaleerd: een zwarte zwaan en wellicht ziet u zelfs een buizerd!  Halverwege deze moerasroute kunt u even een klein uitstapje maken (paar honderd meter) naar rustpunt Camping Botsholland. Zij zijn dit weekend speciaal voor ons open. Na de rust gaat u terug naar het moeras en vervolgt u de wandeltocht weer vanaf de parkeerplaats. Geniet van de weidevogels en de rust in dit prachtige gebied. Na het laatste overstaphekje komt u samen met de 10-km route en blijven de 10 km en 15 km gelijk oplopen langs “splitsing 3” in Stokkelaarsbrug tot aan “splitsing 4”. Kijk voor de spannende details van dit stuk bij de 10-km route!! Bij “splitsing 4” neemt u samen met de 6 km-route een klein trappetje aan uw linkerhand naar beneden en plaatst u uw voeten op het grasland van de Waardassackerroute. U volgt dit “pad” over smalle houten bruggetjes, langs paarden, tussen de schapen door en in de buurt van majestueuze zwanen die u van zeer nabij kunt zien opstijgen. Verderop komt u bij “splitsing 5” bij  “Fort aan de Winkel” via een trappetje omhoog weer terug op de Winkeldijk. U gaat naar rechts en van hieruit loopt u nog ± 1 km over de Winkeldijk terug naar de start/finishlocatie. Rustpunt op ± 5,3 km. Dit is het enige rustpunt op deze afstand.

20-km route (±19,4 km)
Deze afstand volgt de 15 km-route tot aan “splitsing 3” in Stokkelaarsbrug. Hier gat u naar links en volgt u samen met de 25 km-route de Waver en bij de volgende brug gaat u langs de Holendrecht naar het Abcoudermeer. Op zoek naar de Angstel komen we zo terecht in Abcoude. Nu trekt u Abcoude in langs de Angstel tot u bij “splitsing 6” aankomt. Voor de rust bij De Eendracht gaat u even naar de overkant van de brug en terug en vervolgt weer uw route. Via de Koppelkade en Koppeldijk verlaat u de bebouwde kom van Abcoude weer en op de Winkeldijk  treft u de 25 km-route terug aan. Deze route heeft 2x een rust, op ± 5,3 km en op ±14,6 km.

25-km route (24,9 km)
Deze route gaat geheel gelijk op met de 20-km route tot aan “splitsing 6” in Abcoude. Hier splitsen de routes en gaat u de brug over. Rust bij de Eendracht. Langs de andere kant van de Angstel stapt u voorbij “Fort Abcoude” en na dit pittoreske dorpje Abcoude volgt u de Angstel tot aan de molen “ ’t Hoog en Groenland”. Hier gaat u een stukje de provinciale weg op (±1,1 km) tot u bij het volgende rust De Punt aankomt. Langs het Jaag-en Zandpad vervolgt u uw wandelpad voor uw laatste etappe van deze tocht. Door het plaatsje Baambrugge, stappend over de Angstel en langs de kerk, komt u snel weer bij weilanden en een kronkelende dijk. Via de Kleiweg verlaat u Baambrugge en stapt De Horn in. Na ongeveer 2,5 km voegt u zich weer bij de 20 km-route tot aan de finishlocatie. Deze route heeft 3x een rust, op ± 5,3 km, ± 14,6 km en ±18,1 km.

Bijzonderheden en wetenswaardigheden tijdens deze wandeltocht
Wat komt u onder andere tegen op dit parcours?

De Vinkeveense plassen: 10-15-20-25 km
De “Vinkeveense Plassen” is een natuur- en watersportgebied in het noordwesten van de provincie Utrecht, ten noordoosten van het dorp Vinkeveen. Het ligt ook in de buurt van Baambrugge, Loenersloot, Waver en Abcoude. Midden door de plassen loopt de provinciale weg N 201 en aan de oostkant ligt de A2.
De Vinkeveense Plassen zijn verbonden met de rivier de Amstel. Ze zijn vanaf de Gouden Eeuw ontstaan door de winning van turf ten behoeve van Amsterdam. De huidige langwerpige eilanden zijn “legakkers”, ze waren vroeger in gebruik als droogvelden voor de nog natte turf.  Nadat het veen was weg gebaggerd, blijven er veenplassen achter, gevormd door de trekgaten die door afslag van de oevers steeds groter werden. De plassen zijn op sommige plaatsen bijzonder diep. Er worden diepten gemeld van 53 meter, dieper dan grote delen van de Noordzee!

Botshol: 10-15-20-25 km
Botshol is een prachtig natuurgebied tussen Abcoude en Vinkeveen met grote plassen, smalle slootjes, rietland en moerasbos. In het landschap herken je de petgaten en legakkers die gevormd zijn door het afgraven van veen. Door intensieve “vervening” zijn grote plassen ontstaan, de Grote Weije en de Kleine Weije. In het heldere water komen veel zeldzame waterplanten voor. Wandelen en varen (buiten het broedseizoen) zijn hier zeer passende activiteiten.
Voor meer informatie over Botshol, zie: https://www.natuurmonumenten.nl/natuurgebied/botshol/over-botshol

Stelling van Amsterdam: routes 6-10-15-20-25 km
Rondom de Nederlandse hoofdstad Amsterdam ligt een bijzondere verdedigingsring van 46 forten en batterijen en een grote hoeveelheid aan dijken en sluizen: de Stelling van Amsterdam (waterlinie) . De Stelling is een historisch monument voor Nederland en staat sinds 1996 op de lijst van UNESCO Werelderfgoed. Deze verdedigingslinie, gelegen op 15 tot 20 kilometer rond het centrum van Amsterdam is 135 kilometer lang en is aangelegd van 1880 tot 1920. Doel was het beschermen van Amsterdam op een bijzondere wijze: In geval van vijandelijkheden zouden grote delen van het gebied rond Amsterdam onder water worden gezet. We passeren op dit parcours Fort in de Botshol, Fort aan de Winkel en Fort bij Abcoude.

Fort in de Botshol: routes 10-15-20-25 km
Dit fort is aangelegd als “verdedigbaar aardwerk”, een voorlopige versterking, vooruitlopend op de definitieve bouw. Fort in de Botshol is het enige fort van de Stelling waarvan het verdedigbare aardwerk uit 1895 behouden is gebleven. Het ligt in een rijk natuurgebied en is alleen geopend tijdens de Stellingmaand in september.
Fort aan de Winkel: routes  6 en 15 km
Dit fort is net als Fort in de Botshol aangelegd als “verdedigbaar aardwerk”. Hier werden de wallen echter weer geëgaliseerd. Het terrein van Fort aan de Winkel is in gebruik als camping voor militairen en dus niet opengesteld voor publiek.
Fort bij Abcoude: route 25 km
Dit is het oudste fort van de Stelling en wordt omringd door natuur. Het is aangelegd tussen 1883 en 1885. Een aantal maal per jaar is het geopend voor publiek.
Zie voor meer informatie over de stelling van Amsterdam: https://www.stellingvanamsterdam.nl

Molens: 6-15-20-25 km
De “Vinkeveense molen”, een schepradmolen gebouwd omstreeks 1635. Het was een poldermolen en deed dienst tot 1924. Toen werd hij buiten bedrijf gesteld en vervolgens gedeeltelijk gesloopt en is momenteel in gebruik als woonhuis. Afstanden 6-15-20-25 km passeren deze molen.
De molen” ’t Hoog en Groenland”. Deze windmolen is een achtkantige grondzeiler en is waarschijnlijk gebouwd in het laatste kwart van de 17e eeuw. Vermoedelijk had de huidige molen een voorganger die in 1674 een orkaan niet heeft overleefd. De molen deed dienst als poldermolen. Tegenwoordig is het een woonhuis, maar de wieken kunnen nog wel draaien. Afstand 25 km passeert deze molen.